Tuesday, June 03, 2008

صباح الخير يا منيا


أستيقظ في الصباح الباكر – تقريبا في الخامسة والنصف- منذ زمن لم أستيقظ في مثل هذا الوقت – سينطلق قطاري المتجه إلى المنيا في السابعة .

أسافر إلى المنيا ليوم واحد لعقد ورشة عمل – أنطلق وحيدة من القاهرة يظللني شعور بالغربة.

أتأمل في مشاعر الغربة التي أصبحت تزورني كثيرا هذه الأيام .

اتخذت قرار السفر بصعوبة رغم إغراء الحافز المادي –ظللت أردد " المنيا – المنيا – لا ده بعيده قوى"

أول أمس أخبرت أختي أنني أكره السفر – وأحب البقاء في أماكني المعتادة.

إستغربتنى جدا ، وأنا أصرح مثل هذا التصريح عن نفسي – يبدو أنني لست كذلك بالفعل.

أنزل إلى الشارع تقريبا في السادسة والربع – تبهرني أشياء عجيبة – منظر البواب وهو مستيقظ لتوه من النوم – سيارات التاكسي الملتفتة للزبائن – المحلات المغلقة- صوت منير المنبعث من رأسي " اخرج من البيبان"

أستقل تاكسي متجهة إلى محطة مصر – هذه هي المرة الثانية لي لركوب قطار – أندهش من مساحة المحطة والتي تبدو لي كبيرة – تذكرني بمطار القاهرة – نفس المشاعر التي انتابتني أثناء سفري الأول إلى لبنان وإن كنت أقل دهشة .

أستقل القطار في السابعة إلا ربع – أتأمل في ملامح جارى في الكرسي المجاور ، يبدو عجوزا متطفلا – أنتقل إلى كرسي آخر بمفردي لكن سرعان ما يأتي صاحبه أنتقل مرة أخرى بجوار جارى العجوز ، والذي سرعان ما يغط في نومه ، أفتح كراستي واخط تدوينتى هذه .

شعور بالسكينة يتسرب إلي- شعور بالرضا عن نفسي .

أتأمل فى مفردات حياتي – أظننى سأنجز ما تبقى من رسالة الماجستير هذا العام – بشكل ما راضية عن علاقتي بعمرو رغم تقلباته الوجدانية التي تباغتني بين حين وآخر لكنى أتقبلها بحب .

سعيدة بزيارتي الأولى للمنيا- متذكرة كل ما كتبه براء – أمل في فرصة سانحة للهدوء هناك – وممارسة طقس خاص بعد انتهاء الورشة ، وعدم الامتثال لنفسي التي تجعلني أنتهي من الشيء قبل الوصول للنشوة .

12 Comments:

Blogger monasosh said...

المنيا ليها معزة خاصة عندي
قضيت ق=فيها واحدة من اكتر السنين اللي فرقت في تشكيل طريقة تعاملي مع الحياة و اكيد فرقت في استقلاليتي و نضجي

مش عارفة اذا كانت كل ذكرياتي عنها حقيقية ولا انا عدلتها بمرور الوقت زي ما باعمل مع حاجات تانية كتير

نفسي ازورها تاني
:)

5:40 AM  
Blogger Unknown said...

أنا برده عشت في المنيا سنة مهمة قوي من عمري

القطر وسافوي وحاجات كثير ليها ذكريات عزيزة قوي :)

8:14 AM  
Blogger دعاء مواجهات said...

مشااعر دافئة

انا بقى بحب السفر جدا

واكتشاف الاماكن

ربنا معااكى ويوفقك وتنجزى الماجيستير

تحيااتى ياقمر

انتظرك بمدونتى

بيس

5:00 PM  
Blogger Azza Moghazy said...

اوعى تكونى نزلتى فمعتقل مبارك ريزورت
صباحك سكر يا رضوى

5:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

ازيك يارضوي
انا من المنيا بس يارتني كنت فيها دلوقتي كنت هستقبلك واعمل معاكي احلي واجب منياوي صعيدي
علي العموم هتلاقي المنيا بسيطة وهادية وجميلة ممكن تكون متوترة شوية اليومن دول بسبب الاحداث بتاعت دير ابو فانا بس يعني في العموم هادية ووديعة قوي
اهم حاجة تروحي الكورنيش وتشوفي جمال النيل في المنيا نصيحة احلي وقت بيبقي من 6 - 8 وكمان تروحي كريبس وتطلبي كريب ومفيش مانع تروحي القوات المسلحة مكان يفوق الروعة وهادي قوي

11:32 PM  
Blogger Caramella said...

يمكن الحاجه الوحيده الحلوة فى السفر هى ان الواحد بيقدر كل حاجه حلوة حواليه و ياخد باله من الناس و التفاصيل اكثر
.. انا كرهت حاجه اسمها سفر من اول لحظه غربة بره مصر ..

8:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

إخوتي الأعزاء

إيمانا منّا بقيمة التدوين في المنظومة الإعلامية الحديثة

وسعيا إلى التعريف بالمنجز الإبداعي لأدبائنا العرب

يسعد مجلس إدارة موقع إنانا الأدبي أن يعلن عن تأسيس :


" جائزة إنانا السنوية لأفضل مدونة أدبية "


تقدم الترشحات بداية من مفتتح شهر جوان ( 6 )

وإلى موفى شهر أوت ( 8 ) من كل سنة

ويتم الإعلان عن النتيجة النهائية خلال احتفال الموقع بذكرى تأسيسه

لمزيد التفاصيل يرجى زيارة الرابط التالي :


http://www.inanasite.com/bb/viewtopic.php?p=91975


معا من أجل ثقافة عربية , حرة , مبدعة ومناضلة


عن مجلس الإدارة

مراد العمدوني

12:44 AM  
Blogger أسامة عفيفى said...

ياصدمتك يأسامة يا عفيفي في بنتك النمطية اللي بتحب الاماكن المعتادة انت اللي سافرت في الأصقاع ولسة بتحن للترحال بنتك تطلع كدة؟؟؟؟
للة في خلقة شئون ويخلق من ضهر المسافر الابدى بنت تضيع تاريخ الصعلكة الجميلة

6:08 AM  
Blogger radwa osama said...

ايه يا بابا
انا بحب الاماكن بتاعتى اللى لى فيها ذكرى خاصة ، بشك دايما انى ممكن اعمل ده فى مكان تانى
بشك فى قدرة الاماكن على اجتذابى ، بخاف من الشعور بالوحدة فى مكان ما اعرفوش وما يحمليش اى ذكرى ، بس كده ..بس الصعلكة حلوه .. حد يقدر يتكلم

6:32 AM  
Blogger أسامة عفيفى said...

طبعا لازم تفلسفيها
ههههههههههههههههههههههه

3:07 PM  
Blogger oakleyses said...

true religion jeans, oakley sunglasses, michael kors outlet, air max, tiffany and co, kate spade outlet, kate spade handbags, gucci outlet, nike shoes, louis vuitton outlet, air max, louboutin outlet, louis vuitton outlet, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, michael kors outlet, coach outlet, louis vuitton, coach factory outlet, louis vuitton outlet stores, burberry outlet, coach purses, michael kors outlet, oakley sunglasses cheap, longchamp handbags, ray ban sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, longchamp outlet, christian louboutin shoes, michael kors outlet, nike free, louboutin, longchamp handbags, coach outlet store online, louboutin, prada outlet, tiffany and co, jordan shoes, ray ban sunglasses, michael kors outlet, louis vuitton handbags, polo ralph lauren outlet, chanel handbags, michael kors outlet, true religion jeans, prada handbags

6:01 PM  
Blogger oakleyses said...

air max, juicy couture outlet, parajumpers, toms shoes, vans, moncler, montre homme, converse, pandora charms, pandora charms, moncler, thomas sabo, gucci, moncler, moncler, baseball bats, juicy couture outlet, hollister, ugg, wedding dresses, links of london, oakley, swarovski, moncler, pandora jewelry, moncler outlet, lancel, canada goose, louis vuitton, iphone 6 cases, karen millen, ray ban, moncler, rolex watches, supra shoes, hollister clothing store, converse shoes, air max, canada goose, hollister, timberland boots, louboutin, ralph lauren, swarovski crystal, coach outlet store online, ugg

6:19 PM  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker