Monday, December 11, 2006

الاكبردوما


تذكرت انني الاخت الكبري عندما رايتهما في المترو ، صبيان الفارق بينهما ثلاث سنوات .. الصغير يقف بسكون بجوار امه ، بينما يقبع الكبير بتوتر وملل في الجهة المقابله لاخيه ...يبهرني جمال الصغير وهدوءه، ويبهر ايضا تلك البنت التي قفزت الينا في المحطة التاليه ،وظلت تساله عن اسمه وترجوه ان يقبلها وهو كطفل مدرك لسحره ، يتمنع ويلتصق اكثر بامه التي بدت محايده تماما في المشهد ..ارمق الكبير / لا احد يساله ..هو ايضا طفل لم يتجاوز الثامنه بعد وجميل ايضا ..الكل يلتفت للصغير ويترك الكبير قابعا في صمت ووحدة الوجود مع اخرين لا يهتمون بك ..تذكرتني وانا ابنه العاشرة واختي عندما كانت في الخامسه من العمر طفلة جميله بحق ومدللة من الجميع ..فعندما نتواجد في مكان يتركني الجميع ويذهبون اليها يربتون بحنية بالغة علي شعرها الناعم جدا ويمتدحونه ويتركونني ..ربما هذا اثر في فيما بعد وجعلني احاول لفت الانتباه بحكي اشياء تبهر الحاضرين فيلتفتون الي ويتركونها لانها خجولة ولا تجيد الحكي فاعوض بعض ما كان في الطفولة ..لم تكن فقط الاجمل بل كانت تلك الطفلة المطيعة المتفوقة في المدرسة المكرمة من الاوائل شهريا بينما انا احاول تجاوز الفشل في درجاتي الشهرية ..نقف في طابور الصباح اضطر ان اصفق لها مع الحاضرين غير متناسية نظرة مدرسة الدين المشتركة بين فصلينا وقولها الدائم لي " ازاي انتو اخوات" كم كان مؤلما لي كلامهم ..انطلقت عندما انتهيت من الدراسة الابتدائية واصبحت في مدرسة وحدي لا اقارن باحد ..اذكر تلك المرة التي اشتريت فيها قلم جميل وادعيت لامي بانني الاولي علي الفصل وان المدرسة اهدتني اياه ..وجلست لنصف ساعة احكي كيف جعلتني المدرسة اطوف بين ادراج الفصل ليري كل الاطفال شكل القلم ...ربما كل ذلك دعاني لتجاهل ذلك الصغير الجميل في المترو والالتفات فقط للكبير المهمل الواقف بعيدا وحيدا عند الباب

19 Comments:

Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

عزيزتي رضوي
نقدر نقول غيره بينك وبين رشا:)))

لا المشكله اننا كلما كبرنا نحن لايام الطفوله ولا نقدر روعه وجمال وحلاوه تلك الايام الا بعدما نكبر فكلما كبرنا نعود اليها وكلنا بداخله هذا الطفل ولكن متي يظهر هذه المشكله؟
التفاعل مع الصغير ليس تقليل من الاخر الكبير ولكن الكبير دائما يكبر عندما يأتي له اخ او اخت اصغر منه فتتحول بوصله الاهتمام الي الصغير ويتحول الاخر الي كبير لكن الحب والحنان والود متواجد دائما

كم انتي رائعه في سردك الممتع وبعدين البوست ده الوحيد اللي مش فيه سيره عمرو
ليه؟
:)))

في حفظ الله

2:29 AM  
Blogger Unknown said...

أأأأى....وجعتنى قوى التدوينة دى يارضوى...انتى ممتازة فى التقاط التفاصيل الصغيرة...حرام عليكى قلبى وجعنى

2:56 AM  
Blogger Eman M said...

أنا بقى يا بنتى الأخت الكبيرة لتلات بنات :) - أيوة احنا أربع بنات
طول عمرى كل اللى بسمعه هو: انتى القدوة .. انتى القدوة، بس قدرت اتخلص من الموضوع دة و انا فى الجامعة كدة علشان خلاص هما ما بقوش صغيرين أوى

اللى أقدر أقول أنه مهم بجد إن كل حاجة أنا اتمنعت منها مسموحة لهم، و لقيت كتير أصحابى بيقولوا نفس الكلام.
الأخت الكبيرة دايماً فأر تجارب
بس الحمد الله، كلنا زى الفل :)

3:36 AM  
Blogger karakib said...

:) شعور لم أختبره أبدا لكوني الذكر و الأصغر و لي أخت واحده
بس لدي هوايه دائمه و هي ملاحظه الأشخاص اللي الناس مش شايفاهم دايما
مثلا
اللي واقفين في ضهر المغني بيردوا وراه الكوبليه و يكرروه ... يا تري كل واحد فيهم كان حلمه يبقي واقف هنا؟ ع
عزيزتي يسخر من ألام الأخرين دوما من لم يختبر الألم يوما ... و لكن كلما زادت الحياه من مصاعبها اثقلت الأنسان خبرة و وعيا و الدليل علي ذلك أنك اتقنت بعض المهارات لكي تجذبي من حولك اليك .. هو ده اللي قصدي عليه في تعبير عندي هو حاد شويه لكنه مناسب لما تقولين ... من وسط الأشواك ينمو الورود

هاني جورج
انتوك

5:52 AM  
Blogger عازفة الكمان said...

ايه الحقد ده ..مش مكفيكي اهتمام الناس دلوقتي وبتحاسبيني علي اهتمام من 15 سنة

7:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

جميل يا رضوى
أنا آخر العنقود الذي يسمع من الجملع انه مدلل جدا , و ان الكبار ماتدلعوش زيه


ايمان
و انا بقرأ كلامك كأني باسمع اختي الكبيرة بالظبط :))))

أنا بقى العكس , كنت دايما شايفة انه كان هايبقى احساس جميل جدا لو كنت أنا الكبيرة , و طول عمري نفسي يكون لي اخوات أصغر :))

8:02 AM  
Blogger Nouran said...

عقد الطفولة دي ولا ايه ؟؟
بس تعرفي اكتشفت ان الكبير ليه تسهيلات ومميزات كتير اوي ع اخوه الصغير اللي بيبقى مدلع دايما-سوري يا روشا-بس عارفة الموضوع ده بتاع الكبير والصغير بيخلي فيه خلافات كتير عند ناس لما يكبروا او وهما صغيرين لازم الاب والام يهتموا بالموضوع ده صح:)

9:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

رضوي كلامك دا فكرني باللي كان بيحصل بيني وبين هبه اختي نفس المقارانات نفس الاسلوب وحتي المدرس كان بيقارن بين درجات الاملاء بتاعتنا ودايما كان يضربني ويقلي اختك الصغيره اشطر منك
وانتي خايبه
ياااااه اياام والله

1:57 PM  
Blogger Dr. Tantawy said...

فكرتيني بالذي مضى ههههه
والله كان عاملي عقده اني الكبير ايام لما كنا ضغيرين .. بس الحمدلله لما كلنا كبرنا بقى الموضوع مش فارق .. بقيت اقول لاخويا الصغير يا بابا ههههه

3:36 AM  
Blogger Rivendell** said...

هههههههههه جربي بقى تبقي الاخت الكبيرة لولاد ... ايــــــــام

12:20 PM  
Blogger وجع دماغ said...

طيب تقبلى تجربة أخ أكبر
تلقى كا ألهتمام من جميع أفراد العائلة الكبيرة بأعتبارة الحفيد الأول
وظل هذا ألهتمام مستمرا حتى ألأن
وعندما أفاق أكتشف أنه لم يعطى أخيه الأصغر الأهتمام الذى يستحقه
ويحاول الأن ـعويض ما لا يمكن تعويضه

1:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

أعتقد أن كل طفل أو ابن بيدلع في فترة الطفولة و بعد كده يتنقل لأخواته لوكان فيه اخوات و ده شيء طبيعي جدا لأن من المستحيل ان الواحد يفضل يدلع طول عمره ده ممكن يحصل عند ناس معينة بس اللي معندهاش مشاكل.

7:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

صباح الفل يا رضوى، جميل جدا إحساسك العالى دة لكن المهم أكتر أنك تكون واعية لمعنى الأحاسيس دى إدخلى على اللينك ده و أنت تفهمى قصدى مهم جدا أن الواحد يكون عنده وعى بنفسه

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

لا موأخذة نسيت ، اللينك هو http://www.abchomeopathy.com/

12:37 AM  
Blogger osvaldopachejara said...

Te invito a conocer el mio.

10:23 AM  
Blogger جميله بو حريد said...

جميله اوى التدوينه دايما بتكتبى فى حاجات وتفاصيل اكتر من رائعه بس انا الكبيره على فكره بس ما كانش حد يقدر يقارنى باختى الصغيره كنت ارتكب جنايه اى نعم كنت واخده حقى بس برضه الحق ده طلعت بانى زى ما كنت ام لاخوى اللى اتولد وانا عندى 9 سنين و الله كانت سنين زى العسل

1:23 PM  
Blogger Dr. Ahmed Wagih said...

تحياتي يا رضوى، قدرتك على السرد وتوصيف المشاهد تجعلنا نعيش في الموقف كما شاهدتيه تماماً.
نهضة مصر

10:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

~「朵語‧,最一件事,就。好,你西....

5:50 AM  
Blogger oakleyses said...

true religion jeans, oakley sunglasses, michael kors outlet, air max, tiffany and co, kate spade outlet, kate spade handbags, gucci outlet, nike shoes, louis vuitton outlet, air max, louboutin outlet, louis vuitton outlet, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, michael kors outlet, coach outlet, louis vuitton, coach factory outlet, louis vuitton outlet stores, burberry outlet, coach purses, michael kors outlet, oakley sunglasses cheap, longchamp handbags, ray ban sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, longchamp outlet, christian louboutin shoes, michael kors outlet, nike free, louboutin, longchamp handbags, coach outlet store online, louboutin, prada outlet, tiffany and co, jordan shoes, ray ban sunglasses, michael kors outlet, louis vuitton handbags, polo ralph lauren outlet, chanel handbags, michael kors outlet, true religion jeans, prada handbags

5:59 PM  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker