Friday, January 12, 2007

احلام مؤجلة


أكثر ما يبهرني في هذا المساء ، تلك الحالة من السكينة ، استمتع بالتأمل في اللحظات المتبقية لي هنا ، والأحلام التي أحولها يوميا إلي كتابات مؤجلة في تلك الكراسة علي المكتب ، تأخذني الزحمة اليومية إلي تأجيل الأحلام والخوف من احباطات لم تأت بعد

أتذكر بأنني اسمي هذا العام بعام المثابرة ، اضحك من محاولاتي الساذجة في التدريب علي الانتظار، الصبر علي فنجان القهوة علي نار هادئة ، و الانتهاء من تنظيف كل الأواني الفارغة في المطبخ ، لكنني أواجه الإحباط فعلا عند مواجهة تفاصيل أكثر تعقيدا ، أكاد انهار وعمرو يؤجل شراء السجاد إلي يوم الأحد بدلا من السبت وارتعب من فكرة التأجيل إلي يوم الاثنين

يسألني الكثيرون يوميا عن مدي خوفي من الأيام المقبلة ومدي شعوري باقتراب زفافنا ، لم أخاف من التجربة بقدر خوفي من طعم تأجيل الأحلام ، سخف أن تشعر بان أحلامك مؤجلة ، اقنع نفسي بأنني لا أؤجل أحلامي الآن بل هو ضغط الأيام الحالية واقنع نفسي بجدوى ما انجزه احلم بشرفتي الجديدة وزرع لم أضعه بعد ، ومكتب صغير ورائحة الدفيء.. واشد ما أخاف أن أتحول إلي أخري فانا اردد لكل المحيطين بان شعار المرحلة القادمة هو أنني رضوي ولست مدام رضوي تلك الواقفة في المطبخ تصنع صينية بطاطس لعمرو مؤجلة كل احلامها لأنه حلم بها أمس

20 Comments:

Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

العزيزه رضوي
او مرات اخويا
ما اروعك وانتي في ثوبك الجديد بالمطبخ يطهي الطعام لعمرو وبالاخص البطاطس ويعود لالتهامها كالعاده اذا كنتي تعرفي تطبخي
فالايام الاتيه اعتقد انها سنكون بامر الله من اجمل ايام حياتك فلا تفكري فيها وفكري في لحظاتك الهاربه منكي وانتي في غرفتك الانا والتي تتمني ان تعودي اليها ولو قليلت هروبا من خضم الاحداث المهروله تجاهك
لما اروح عندكم ابقي اتذوق طبيخك وبعدين ابقي احكم

2:26 PM  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

والله عمرها ما علقت عندي ولا فكرت
ويكون اول تعليق متها من نصيبك
ده ايه ده يا ستي

المايك معاها/الف الف مبروك يا رضوي
وبعدين احنا جيران لما تزهقي ابقي تعالي عندي وناكل البطاطس مع بعض وسيبك من محمد وعمرو
ربنا يسعدكم
شيرين

2:31 PM  
Blogger عمرو عزت said...

رضوي و لا مدام رضوي ..

خللي البطاطس بعيد عن الموضوع ده
انتي عارفة انا بحبها قد ايه ؟
ما تحمليش البطاطس أكثر مما تحتمل

و احنا اتفقنا ان يوم الأحد الإضاءة
و يوم الاثنين السجاد

نسيتي و لا إيه ؟

5:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

بجد حلوة قوى يارضوى ..فيها شجن عذب ..فيها بساطة ..ورقة بنت حساسة جدا ورقيقة جدا بتفضفض بصوت هادئ عن مشاعر وانفعالات كتيرة جواها..
ربنا يطمن قلبك ويآمن خوفك ويسعدك ياعروسة..وألف مبروك مقدما

1:34 AM  
Blogger قلب يحترق said...

بجد يا رضوي متتخيليش انا مبصسوطة عشانك أد ايه . يمكن انتي مشوفتنيش ولا تعرفيني ولا انا حتي اعرفك معرفة شخصية بس انا عارفاكي بقالي فترة كبيرة و كنت بتابع البلوجز بتاعتك وبحس منها انك قريبة مني أوي لحد ما اخدت خطوة و عملت انا كمان بلوج. يمكن لسة منزلتش فيها أي حاجه عشان الامتحانات و مشغولة بس بتمني حاجتين من ربنا اولهم انك تتوفقي في حياتك و ربنا يسعدك انتي و عمرو والتانية اني اكون صديقة ليكي فعلا انا نفسي يكون في تواصل اكبر من مجرد موضوع البلوجز لأن ساعات كتير الواحد بيكون محتاج حد يفهمه لكن مع الاسف مفيش ونادرا ما بيلاقي شخصيات يحس انها قريبة من قلبه
معلش طولت عليكي ربنا يتمم علي خير يا رب

6:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

العزيزة جداً الآنسة رضوى
و حاولي تفضلي تقوليها كدة الفترة الجاية على قد ما تقدري قبل ما تبقي مدام رضوى بالعند فيكي
ألف مبروك و ما تنسيش الأحد الإضاءة و الإثنين السجاد و أنا مستني عزومة البطاطس علشان أنا باحبها جداً و طبعاً لأني ضيف عمرو هايسيبني آكل كل البطاطس لوحدي

8:11 AM  
Blogger Eman M said...

انا بكره كلمة مدام جداً برضه :)أى حد يقولها، بقوله انا إسمى إيمان مش مدام ...
ألقاب ملهاش لازمة

بس سيبك إنتى .. إحساس تانى لما تعملى صينية البطاطس و تاكلوها سوا كدة، حلم من الأحلام :)

3:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

ألف مبروك خالص جدا بشكل فظييييع. بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير، اللهم اجعل رضوي قرة عين عمرو، واجعل عمرو قرة عين رضوي، واجعل بعضهما سندا لبعض في كل أمر خير في الدنيا والآخرة، وارزقهما مدونين ومدونات صالحين وصالحات... آمين
-----
افهم من كده انكم هتعملوا بعد كده مدونة واحدة مشتركة بجانب المدونتين العظيمتين الموجودتين؟

مبروك تاني جدا جدا بشكل مش ممكن وانشاء الله مفيش حاجة تتأجل

11:58 PM  
Blogger sara said...

الف الف مبروك يارضوي .. عبقال مايبقي في كتاكيت صغيرين

4:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

تحياتي لك اختي والف مبروك
انا ذاكرة كمان كانت لي فترة صعبة ومليانه توتر
بس حلوة كمان
انا لم انجح بعد ان لا اكون الاخرى بس لسا ما يئستش
بس انت بتعرفي يا رضوى احنا النساء متعودات وكله في الصبر بكون لطيف
المشكله اليوم انا بقول لنفسي طيب ليه ما تزوجت رجل عادي ومش مثقف ؟ عشان لو تزوجت رجل عادي محافظ متلا اكيد ما كنت بتفاجأ
بتمنى لك بس مفاجات لذيذة
ومبروك

6:51 AM  
Blogger Dananeer said...

مبروك يا رضوى

و ان شاء الله تجيبوا السجاجيد يا ستى

7:22 AM  
Blogger Unknown said...

الله عليكوا :)))

12:09 PM  
Blogger أنا حره said...

اولا الف مبروك.. انا عارفه انك ماتعرفنيش بس و انا قاعدة اقرا احلامك المؤجلة حسيت بيكى جداً يمكن علشان انا كمان احلامى مؤجلة.. انا كمان فرحى قرب بس الفرق بقى انى مش عارفه هو امتى بالظبط لان كل حاجه مؤجلة مش عارفه ح اجيب السجاد يوم ايه ولا الاضاءة يوم ايه.. و حتى لو جبتهم حيتركبوا امتى.. احلامى كلها مؤجلة.. و الحاجة الوحيدة اللى مسيطرة عليه و بحلم بها كل يوم تقريباً هى انى اصحى الصبح من النوم الاقيه جنبى.. بحلم

1:55 PM  
Blogger radwa osama said...

ايشو
فكرتيني بالبوست ده وافتكرت الايام ده ..عارفه ثقي في حاجه واحده ان ميعاد زفافكما محدد سلفا في السماء بس انا عارفه حكايه السجاد والاضاءه ..كله هيخلص يا قمر وهتبقوا مع بعض

12:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

~「朵語‧,最一件事,就。好,你西....

5:48 AM  
Blogger oakleyses said...

true religion jeans, oakley sunglasses, michael kors outlet, air max, tiffany and co, kate spade outlet, kate spade handbags, gucci outlet, nike shoes, louis vuitton outlet, air max, louboutin outlet, louis vuitton outlet, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, michael kors outlet, coach outlet, louis vuitton, coach factory outlet, louis vuitton outlet stores, burberry outlet, coach purses, michael kors outlet, oakley sunglasses cheap, longchamp handbags, ray ban sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, longchamp outlet, christian louboutin shoes, michael kors outlet, nike free, louboutin, longchamp handbags, coach outlet store online, louboutin, prada outlet, tiffany and co, jordan shoes, ray ban sunglasses, michael kors outlet, louis vuitton handbags, polo ralph lauren outlet, chanel handbags, michael kors outlet, true religion jeans, prada handbags

6:00 PM  
Blogger oakleyses said...

air max, juicy couture outlet, parajumpers, toms shoes, vans, moncler, montre homme, converse, pandora charms, pandora charms, moncler, thomas sabo, gucci, moncler, moncler, baseball bats, juicy couture outlet, hollister, ugg, wedding dresses, links of london, oakley, swarovski, moncler, pandora jewelry, moncler outlet, lancel, canada goose, louis vuitton, iphone 6 cases, karen millen, ray ban, moncler, rolex watches, supra shoes, hollister clothing store, converse shoes, air max, canada goose, hollister, timberland boots, louboutin, ralph lauren, swarovski crystal, coach outlet store online, ugg

6:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

You're definitely missing out if you don't check out these unblocked 2 player games for free.

7:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

This post means a lot. Thank you.
Have you seen theseMTN APN Settings for 4g lte network


See the Glo APN Settings for android

. Airtel APN Settings

. 9mobile APN Settings

7:23 AM  
Anonymous RELIABLETECH said...

im so lucky i found..it is very helpful and i appreciate the poster. you can check this

setting ha tunnel plus


how to setup local network on ha tunnel plus


how to use linkedin to find clients

A yoga meditation to connect to power

7:49 AM  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker